Nederlandse venture capital investeerders, waarom bloggen jullie niet?

Bloggen

Als ik een startup in de VS zou hebben – bijvoorbeeld een nieuw platform dat twee groepen gebruikers bijeen brengt voor de uitwisseling van ‘iets’ – en op zoek zou zijn naar venture capital dan zou ik als eerste willen praten met Fred Wilson van Union Square Ventures. Waarom? Ten eerste omdat USV vaker in platformen heeft geïnvesteerd (dit is blijkbaar wat ze zoeken) en ten tweede omdat Fred erg veel kennis heeft over marktplaatsen, web 2.0 en platformen. Die expertise etaleert hij door erover te bloggen. Omdat ik met mijn startup niet alleen geld, maar ook juist expertise nodig heb, en ik zie dat hij over die expertise beschikt, heeft hij daarom mijn voorkeur. Op diezelfde manier zou ik graag met Tomasz Tunguz een kop koffie willen drinken als ik een Software-as-a-Service startup zou hebben, met Mark Suster als ik een groot maar onconventioneel idee zou hebben, of met Ben Horowitz als ik een consumer softwarebedrijf zou runnen. Deze VCs, en zo zijn er nog veel meer voorbeelden te vinden, tonen hun ervaring, domeinkennis en investeringsvoorkeuren in hun blogs. En ik ben daar gevoelig voor.

En niet alleen ik. Ondernemers verwachten ook meer transparantie van investeerders. 96% van de Amerikaanse ondernemers gaat liever in zee met een venture capitalist (VC) die blogt of transparant is; 52% van de ondernemers vindt het essentieel dat een VC blogt, 44% vindt het nice-to-have. Dit blijkt uit onderzoek van de eerder genoemde Mark Suster, managing partner van venture capital firm Upfront Ventures. Een goed blog kan, kortom, een concurrentievoordeel bieden voor VCs. Zou dit werkelijk anders zijn in Nederland?

Feit is; Nederlandse VCs bloggen niet. Niemand! Van de ruim 40 Nederlandse venture capital firms die ik heb onderzocht, blogt er geen een*.

Dit is een enorme gemiste kans. Ten eerste voor de VC’s zelf. Een blog draagt bij aan de zichtbaarheid van (het profiel van) de investeerder bij de doelgroep; ondernemers op zoek naar groeikapitaal. VCs die niet bloggen maken geen gebruik van thought leadership. De expertise wordt nu niet gebruikt ingezet om de meest talentvolle founders aan te trekken.

Ten tweede is dit een gemiste kans voor ondernemers. Wij krijgen vaak ondernemers over de vloer die op zoek zijn naar (smart) money, maar geen idee hebben waar te beginnen. Hoewel er niet veel venture capital investeerders in Nederland actief zijn, klagen deze startups over intransparantie en inefficiëntie. Dit valt niet volledig op te lossen (hoeft denk ik ook niet) maar zou het niet mooi zijn als een ondernemer weet waaróm hij met die investeerder wil praten in plaats van dát hij met een investeerder wil praten?

Ten derde is dit jammer voor het gehele startup- en innovatie-ecosysteem. Aanwezige kennis en succesverhalen worden niet verder verspreid onder belangstellenden om daarmee de mensen in het startup ecosysteem te laten leren en het ecosysteem an sich te verbeteren.

Daarom roep ik Nederlandse venture capital investeerders op: ga bloggen!

Ik vraag dit ook uit eigenbelang. Ik wil namelijk van jullie leren. Ik wil bijvoorbeeld weten:

  • Welke fouten uit het verleden hebben jullie gemaakt en wat hebben jullie daarvan geleerd?
  • Waar zijn jullie nu mee bezig?
  • Wat is jullie visie op de toekomst?

Met deze informatie kunnen wij vragen die wij vaak krijgen van startups (welke VCs zijn er op X & Y gebied? welke VCs hebben een overeenkomstige visie? met welke VC kan ik mij idenficeren?) beter beantwoorden.

Een aantal investeerders die ik de laatste tijd heb gesproken heeft mij aangegeven dat zij graag zouden bloggen maar moeite hebben met de eerste stap. Dit is heel herkenbaar. Ik blog ook niet heel regelmatig, maar ik heb wel gemerkt dat je, als je eenmaal aan het bloggen bent, oog krijgt voor nieuwe onderwerpen (ik heb nu bijvoorbeeld een lijst met twintig topics waar ik nog iets over wil schrijven of al met een analyse begonnen ben). Bloggen dwingt je om na te denken over iets, om een geïnformeerd standpunt in te nemen omdat je die openbaar maakt. Bloggen dwingt je om een onderbouwde visie te formuleren, en die vervolgens te delen.

Nog inspiratie nodig om de eerste stap te verkleinen? Ik heb wel wat ideetjes voor blogposts (van Nederland als startup hub tot gateway naar de Amerikaanse/ Europese markt) dus geef maar een gil. En een podium? Op ons Golden Egg Check blog ben je uiteraard welkom, of gooi een balletje op bij StartupJuncture, Emerce of Sprout, die over een goed distributiekanaal beschikken voor (gast)bloggers.

Kortom, maak de kennis die jullie hebben schaalbaarder dan één-op-één sessies met jullie portfoliobedrijven en maak smart money nog smarter. Ga bloggen!

* Wat bedoel ik met een blog:

  • Iets periodieks (niet een- of tweemaligs, niet een keer per jaar);
  • Eigen content (geen copy paste);
  • Iets waarin een opinie of een analyse staat (geen feitelijke opsommingen) en wat nieuwe informatie of standpunt bevat. Dus niet: persberichten of PR berichten van portfolio companies.

VCs Martijn Hamann (Endeit) en Herman Hintzen (henQ) hebben eerder interessante blogposts gepubliceerd op Emerce maar hebben helaas geen recente artikelen meer geschreven. Ook hen roep ik op om met nieuwe posts te komen!

Heb ik misschien nog blogs over het hoofd gezien? Laat het weten!

Deze blogpost verscheen eerder in iets aangepaste vorm op Emerce.

Advertenties

6 gedachten over “Nederlandse venture capital investeerders, waarom bloggen jullie niet?

    • Ik heb meerdere redenen gehoord, maar meestal was het geen zin/ tijd of dat de eerste stap het lastigst is (“ik weet dat ik het zou moeten doen, ik heb denk ik ook wel wat interessante dingen te melden, maar op een of andere manier doe ik het niet”).

  1. Bloggen kan ondernemers zelfs helpen om financiering voor hun bedrijf op te halen. Joel Spolsky (Fog Creek, Trello, Stack Exchange, Joelonsoftwaredotcom) 4 jaar geleden op Hacker News:

    Write a blog. Give freely of your own knowledge. I did that and went from anonymous to internet-famous in 2 years. When I wanted to raise money, everyone knew who I was, and I got meetings with anyone I wanted with a one sentence email. Not because I was lucky and not because I was blessed and not because I was in the right club, but because I had been making a contribution for years before I started demanding things.

    Hierbij wel de aantekening dat Spolsky in 2000 met zijn blog begon. Hij was er dus vroeg bij.

    • Goed punt! Bloggen is wat mij betreft (beetje afhankelijk van de kwaliteit van de blog) een manier om thought leadership aan te tonen en je te onderscheiden van andere personen en/ of startups. Het hangt denk ik ook samen met het “start with the why” verhaal; je laat niet alleen zien wat je doen maar ook waarom je het doen. Ik denk dat niet alleen klanten maar ook investeerders dat kunnen waarderen.

      • Eens! Mag ik het zo formuleren dat je met je blog de persoonlijkheid, en dus de drijfveren, blootlegt van je bedrijf? En op die manier iedereen, potentiële investeerders inbegrepen, door kan dringen tot de ziel van je bedrijf?

        Terugkerend naar VC’s: Van den Ende en Deitmers heeft met MetrixLab, Hyves en Eyeworks spectaculaire exits gerealiseerd. Vennoot Martijn Hamann komt vaak bij BNR langs om startups en hun pitches te beoordelen. Het lijkt me geweldig om meer te lezen over hun manier van werken.

        En als zelfs Sequoia twittert en blogt is er voor Nederlandse VC’s GEEN ENKEL EXCUUS meer om niet te bloggen 😉

  2. Pingback: Afstand tussen ondernemers en investeerders in Nederland nog te groot | Golden Egg Check Blog

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s